مسافران

لغو پرواز به ترکیه به کام رقیب

آسیانیوز- لغو پرواز شركت‌های هوایی داخلی به جزایر ترکیه نه راه ‌حلی برای كاهش سفر ایرانیان‌ به این جزایر بلكه با خروج شركت‌های داخلی از عرصه ، بازار را دو دستی به شرکتهای هوایی خارجی تقدیم کردن است.

 از آن‌جایی كه در سال‌های اخیر تمایل ایرانی‌ها برای سفر به جزایر خوش آب و هوای مارماریس، بدورم و آنتالیا بسیار زیاد شده است، هر ساله با شروع فصل تابستان آژانس‌های كشور رقابت شدیدی را برای برقراری تور به مقصد جزایر تركیه آغاز می‌كنند.

این در حالی است كه در بسیاری از موارد ایرانی‌ها از برخورد ترك‌ها با تورها و همچنین نحوه ارایه خدمات و همچنین كیفیت تورهای برگزار شده به این مقاصد ناراضی‌اند ولی این مساله منجر به كاهش تقاضای سفر به جزایر تركیه نشده است و به همین دلی بازار گرمی در پروازهای این مسیر و تورهای این سواحل در كشور ایجاد شده است.

به گفته "علی توكلی" مدیر آژانس مسافرتی توكلی، تورهای جزایر تركیه عمده‌ترین منبع درآمد آژانس‌هاست چرا كه این تورها اصولا درآمدزا است.

وی ادامه می‌دهد: البته استقبال ایرانی‌ها را نیز برای سفر به این جزایر نباید فراموش كرد چرا كه از طرفی تقاضا برای سفر به این جزایر بالاست و عمدتا تورها با تكمیل صددرصد ظرفیت به این مناطق تشكیل می‌شود.

در واقع سفر ایرانی‌ها به جزایر تركیه به حدی رسیده است كه بنابر آمار حدود 450 میلیون دلار ارز از طریق سفر ایرانی‌ها به تركیه از كشور خارج می‌شود و تركیه از ابتدای سال جاری میلادی تاكنون 12 میلیون گردشگر جذب كرده كه از این تعداد 940 هزار نفر ایرانی‌ و حدود سه میلیون نفر گردشگران عرب حوزه خلیج فارس بوده‌اند.

احمد بیراك، مدیر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت گردشگری تركیه در زمینه سفر ایرانی‌ها به تركیه اعلام كرده است كه ایرانی‌های بسیاری در تابستان امسال به تركیه سفر كرده‌اند و با وجود این كه دولت ایران برای سفر ایرانی‌ها به تركیه محدودیت‌هایی به‌خصوص در زمینه پرواز هواپیمایی‌های ایران به كشور تركیه قائل شده اما با این وجود شمار گردشگران ایرانی‌ای كه امسال به تركیه آمده‌اند چشمگیر بوده است.
او در ادامه افزوده است: كاهش قیمت بلیت‌های سفر و دسترسی آسان به ویزای گردشگری برای اتباع خارجی از دلایل اصلی افزایش شمار گردشگران تركیه بوده است.
 

این آمار نشان می‌دهد كه لغو پروازهای داخلی به سواحل تركیه برای جلوگیری از خروج ارز از كشور تنها پاك كردن صورت مساله‌‌ای است كه گردشگری ایران در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است و آن عدم توان برای جذب گردشگران داخلی است و این سیاست بدون شك نخواهد توانست از سفر ایرانی‌هایی كه این جزایر را برای تفریح انتخاب می‌كنند مانع شود.

در تابستان امسال نیز پروازهای داخلی تنها قسمتی از پروازهای انجام شده به مقاصد فوق بوده است و بدون شك در صورت حذف شركت‌های داخلی ،‌ شركت‌های خارجی همچون پگاسوس، تركیش ایرویز و فلای ایر جای خالی آن‌ها را در این مسیرهای پروازی پر خواهند كرد.

تصمیم عجولانه وزیر راه در آخرین روزهای دولت خاتمی مبنی برلغو پروازهای داخلی به آنتالیا،‌مارماریس و بدروم اعتراض آژانس‌هایی را كه اقدام به برنامه‌ریزی تور برای مقاصد سواحل تركیه كرده بودند در پی داشت و این اعتراضات منجر شد كه سازمان هواپیمایی كشور اعلام كند كه پروازها تا پایان تابستان با برنامه تعیین شده انجام خواهد شد.

به تازگی با پایان یافتن فصل تابستان سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرده است كه برای فصل پاییز و زمستان برای هیچ شركت داخلی مجوز برقراری پرواز به جزایر تركیه صادر نكرده است كه در این رستا نباید از یاد برد كه اصلا هیچ شركت داخلی و خارجی پرواز مستقیم دایمی به این جزایر ندارد و تنها در سه ماهه فصل تابستان پرواز چارتر در این مسیر برقرار می‌شود.

در واقع در فصول دیگر سال نیز به دلیل وضعیت آب و هوایی بد این جزابر و نبود تقاضا برای سفر هیچ پرواز چارتری به این جزایر وجود ندارد و در نتیجه لغو پروازهای داخلی در زمانی كه هیچ برنامه پروازی وجود ندارد بی‌معنی است.

این مساله شاید اقدامی تبلیغاتی از سوی سازمان هواپیمایی كشوری باشد كه به منظور كاهش سفرها به اجرا درآمده است.

البته در تماس با رییس سازمان هواپیمایی كشوری و مدیر روابط عمومی این سازمان این مسوولین از برنامه دقیق پرواز شركت‌های خارجی به مقصد سواحل تركیه اظهار بی‌اطلاعی كردند.

با وجود تمامی این مسایل هنوز تب و تاب تورهای تركیه در آژانس‌ها وجود و آن‌ها از هم اكنون برای فصل تابستان تورهای خود را آماده می‌كنند.

"علی توكلی" رییس آژانس مسافرتی توكلی اظهار داشت: با وجود اعلام لغو پرواز شركت‌های داخلی به جزایر تركیه آژانس‌ها از هم اكنون برای فصل تابستان در حال برنامه‌ریزی تور به این مناطق هستند.

وی تاكید كرد: گرچه منافع ملی بسیار ارزشمند است ولی این دستورالعمل هرگز منجر به كاهش سفر به تركیه نخواهد شد و افرادی كه قصد سفر دارند حتی در صورت لغو پروازهای خارجی از طرق دیگر مسافرت خود را انجام خواهند داد.

وی تصریح كرد: مسافری كه حاضر است مبلغ 500 تا 600 هزار تومان را برای یك تور آنتالیا بپردازد مسلما اگر پرواز داخلی نباشد به دنبال پروازهای خارجی و حتی مسیرهای دیگر برای سفر به مقصد خود خواهد رفت.
برای توقف سفرهای بی‌شماری كه سالیانه به جزایر تركیه انجام می‌شود باید راه حل دیگری اندیشیده شود و مسوولان بر روی افزایش كیفیت تورهای داخلی اقدام كنند و مسلما توقف پروازها راه حل این مشكل نیست.

این در حالی است كه باید دید سازمان هواپیمایی كشوری ضرری را كه با لغو پروازهای داخلی به سواحل تركیه به این شركت‌ها وارد می‌شود و ارزی را كه از طریق خروج رقیب داخلی به جیب شركت‌های هواپیمایی خارجی ریخته می‌شود، محاسبه كرده است یا خیر.
خبرنگار: نداریحانی

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم آذر 1384ساعت 12:37  توسط رضا علیزاده  |